keskiviikko 13. elokuuta 2014
Mirjam Helin laulukilpailu
http://www.youtube.com/watch?v=Jx_HrrU1ylg
http://areena.yle.fi/tv/2356703
http://areena.yle.fi/tv/2356703
http://www.youtube.com/watch?v=Jx_HrrU1ylg
http://www.youtube.com/watch?v=xzIgAlL6KBA
Olipa nautinnollista nähdä todella taidokkaita esityksiä Mirjam Helin laulukipailussa.
Näin tavallisena musiikin kuuntelijana oli todella nautinnollista kuulla heidän esityksiään.
Ukrainalainen sopraano Kateryna Kasper voitti naisten sarjan ja korealainen tenori Beomjin Kim miesten sarjan kansainvälisessä Mirjam Helin -laulukilvassa Helsingin Musiikkitalossa varsin varmaotteisilla finaaliesityksillään. Molemmat saavat palkinnoksi 30000 euroa.
Tuomariston päätös ei ollut helppo, sillä kukaan ei onnistunut finaalissa täydellisesti.
”Tuli harmaita hiuksia ainakin minun päähäni”, tuomariston puheenjohtaja Jorma Silvasti huokasi.
Mirjam Helin -laulukilpailu
Naisten sarja
1. Kateryna Kasper, Ukraina
2. Jekaterina Morozova, Venäjä
3. Sunyoung Seo, Korea
4. Jelena Guseva, Venäjä
Miesten sarja
1. Beomjin Kim, Korea
2. Matija Meić, Kroatia
3. Leon Kosavic, Kroatia
4. Dmytro Kalmuchyn, Ukraina
Palkinto parhaan suomalaisen yksinlaulun esityksestä ei-suomalaiselle laulajalle: Matija Meić.
Kilpa oli entistä tasaisempi. ”Alkuerässä ei ollut heittopusseja ja välierän jälkeen finaaliin pääsystä täytyi järjestää uusintaäänestys.”
Tuomaristo jakautui leimallisesti oopperalaulajiin sekä liedin taitajiin, joille tarkka ääntämys ja tekstin vivahteiden esilletuonti olivat hyvin tärkeitä.
”Minä etsin tähteä, eivätkä kaikki tähtiainesta omanneet päässeet finaaliin”, tuomariston supertähti, sopraano Deborah Voigt valitteli.
Voigtille tähti on nimenomaan oopperatähti.
”Yhdysvalloissa ei saa lied-keikkojakaan, jos ei ole oopperatähti. Etsin huippukuntoista ääntä, jolla ei ole mitään ongelmia. Etukäteen pelkäsin, että kaunein ja parhaiten laulava sopraano ei voita naisten sarjaa, koska joku valittaa hänen saksan ääntämyksestään”, Voigt sanoi ennen tuomariston lopullista äänestystä.
Tämä saattoi tarkoittaa valokuvauksellista Jekaterina Morozovaa, joka loisti välierässä Prokofjevin parissa, mutta jonka saksan ääntämys ei riittänyt finaalin Haydn-numerossa. Morozova jäi sittenkin kakkoseksi, kun Kasper otti yleisönsä varsinkin Poulenc-numerossa.
Morozovan suuria lupauksia herättävää äänimateriaalia arvostettiin enemmän kuin kolmanneksi jätettyä pomminvarmaa korealaissopraanoa Sunyoung Seoa.
”Morozovan suhde tekstiin oli nerokas välierän venäläisessä Prokofjev-numerossa”, tuomariston jäsen Robert Holl muistutti.
”Pitkin matkaa huomasi, että kilpailijat laulavat luonnollisimmin ja värikkäimmin äidinkielellään”, Silvasti myötäili.
Miesten suurimmat suosionosoitukset sai sarjan toiseksi tullut kroatialaisbaritoni Matija Meic, jonka ääni jäi yllättäen hieman kurkkuun Rossinin aariassa. Hän hurmasi karismaattisena lavaleijonana. Kolmanneksi tuli toinen kroatialaisbaritoni Leon Kosavic, jonka kapellimestari Ville Matvejeff ehti jo kiinnittää Don Giovanni -produktioon, jonka hän johtaa juuri Kroatiassa.
Myös Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Hannu Lintu sanoo seuraavansa erityisesti nuoren Kosavicin kehitystä mahdollisen kiinnityksen merkeissä.
Helin-kilvassa tuomaroivat nimenomaan laulajat, kun esimerkiksi pian alkavassa Plácido Domingon Operalia-kilvassa tuomaristossa Los Angelesissa on suurten oopperatalojen päätöksentekijöitä. Kumpi tuomaristo on parempi?
”Laulajien tuomaristo! Oopperatalojen johtajat keskittyvät vain siihen, ketä he haluavat katsella”, tuomariston tähtisopraano Deborah Voigt julistaa.