maanantai 30. toukokuuta 2016

Mitä tehdä, jos autoliike ei suostu korvauksiin?

Keskiviikko 25.5.2016 klo 16.36
 
  
Kuluttajariitalautakuntaan tulee vuosittain liki 1 000 autokauppaan liittyvää valitusta. Nämä ovat niitä tapauksia, joissa myyjä ja ostaja eivät ole päässeet sopuun korvauksista.
Käytettyjen autojen kaupoista syntyy usein riitoja, joita viedään käräjille tai kuluttajariitalautakuntaan.
Käytettyjen autojen kaupoista syntyy usein riitoja, joita viedään käräjille tai kuluttajariitalautakuntaan.
Valitukset ovat vain jäävuoren huippu: suurin osa ongelmista hoidetaan suoraan asiakkaan ja liikkeen välillä. Silloin jos tämä ei johda tulokseen, päädytään yksityisten välisissä kaupoissa joko käräjille tai liikkeiden kohdalla kuluttajariitalautakuntaan kunnallisen kuluttaja-asiamiehen kautta.
Eniten valituksia tulee käytettyjen autojen kaupasta. Usein kyse on elektroniikasta tai moottorin ohjainjärjestelmien rikkoutumisesta, esimerkiksi jakopään ketjun tai -hihnan pettämisestä. Näissä tapauksissa korjaus on kallis, tuhat euroa voi ylittyä helpostikin, kuten VW Polon jakohihna-tapauksessa, josta Iltalehti kirjoitti 27.4.2016 (http://www.iltalehti.fi/autot/2016042721480974_au.shtml).
Jos auto on ostettu autoliikkeestä, myyjän velvollisuutena on tarkistaa, että auto on myyntihetkellä täydessä toimintakunnossa. Riitaa voi kuitenkin syntyä siitä, kuinka kauan auton pitää kaupan jälkeen toimia moitteettomasti.
Usein autoliikkeillä on oma vaihtoautotakuunsa, joka voi olla esimerkiksi kolme kuukautta rajattuna johonkin kilometrimäärään. Tämä ei kuitenkaan ole virallinen raja. Kuluttajariitalautakunnassa on käsitelty huomattavasti pidempienkin aikojen kuluessa ilmenneitä vikoja. Iltalehti kirjoitti vuonna 2014 tapauksesta, jossa polttoainejärjestelmän vika ilmeni vasta neljän vuoden jälkeen, mutta kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian kuluttajan eduksi (http://www.iltalehti.fi/autot/2014082518602001_au.shtml).
Myös ostajalla on vastuu auton oikeasta käytöstä oston jälkeen. Jos huoltoja laiminlyödään tai autoa käytetään väärin, voi myyjä kieltäytyä korvauksesta tai vian korjaamisesta. Tästä tulee useimmat erimielisyydet myyjän ja ostajan välillä. Kuitenkin jos huoltokirjassa on asianmukaiset merkinnät ja autoa on käytetty ohjeiden mukaisesti, ei myyjällä ole oikeutta jättää asiaa korjaamatta.
Yleinen virhekäsitys on, että ostajan on itse tarkistettava auto huolellisesti ennen kaupan päättämistä ja hyväksyttävä se allekirjoituksellaan. Ostajan ei tarvitse olla asiantuntija, se velvollisuus on myyjällä.
Useimmiten lautakunta suosittelee riidan jakamista molempien osapuolten kesken. Kun kyseessä on käytetty auto, sen kohdalla arvioidaan myös mahdollisen korjauksen kokonaisvaikutus. Esimerkiksi uusi moottori parantaa auton tilannetta oleellisesti ja silloin ostajallekin lankeaa korjauksesta osalasku.
Yleensä autoliikkeet eivät mielellään päästä riitoja kuluttajavalituslautakuntaan asti, vaan pyrkivät sopimaan asian. Jos sopua ei löydy, niin ostajan on syytä dokumentoida tapahtunut tarkasti. Valokuvat ja muut todisteet ovat hyödyksi. Myyjän puolestaan pitää pystyä osoittamaan, ettei ole korvausvelvollinen.
Käsittelyaika kuluttajariitalautakunnassa on tällä hetkellä noin yksi vuosi. Lisäksi nykyään edellytetään ennen lautakuntaan vientiä yhteydenottoa kunnalliseen kuluttaja-asiamieheen, joka katsoo valituksen aiheellisuuden ja antaa neuvontaa.
Yksityishenkilöiden välillä tehdyistä kaupoista ei lautakuntaan voi valittaa. Riidat pitää näissä tapauksissa viedä käräjäoikeuteen.
Häviäjälle oikeudenkäynti voi tulla paljon kalliimmaksi kuin vian korjaaminen. Molemmissa tapauksissa päätöskin voi olla yllätys.
Moottoriviat kuten jakohihnan katkeamiset ovat usein syinä valituksiin.
Moottoriviat kuten jakohihnan katkeamiset ovat usein syinä valituksiin.
Näin teet valituksen autosi viasta
1. Neuvottele ensin myyjän tai korjaamon kanssa mahdollisista korvauksista.
2. Jos kaupasta on kulunut alle puoli vuotta, voit vedota kuluttajavalitusten käsittelyssä käytettyyn periaatteeseen vian ilmentyessä tämän ajan sisällä. Puoli vuottakaan ei tosin ole maksimiaika, jos vika ei ole ollut normaalisti odotettavissa.
3. Ellei sopua synny, ota ensin yhteyttä kuntasi kuluttajaneuvontaan. Saat ohjeita ja arvioita valituksesi menestymisen edellytyksistä.
4. Jos päätät tehdä valituksen kuluttajariitalautakunnalle - valmistaudu hyvin. Perustele vaatimuksesi taustat ja tosiasiat, liitä mukaan kaikki kauppaan liittyvät sopimukset ja ehdot. Liitä mukaan kuvia tai ulkopuolisia todisteita ilmenneestä viasta tai kaupan ehtojen toteutumattomuudesta.
5. Varaudu yllätyksiin. Useimmiten korvaukset tai korjauskulut ositetaan molempien osapuolten kesken. Käytettyä autoa ei tarvitse korjata ilman korvausta uuden veroiseksi.
JYRKI JAALA