Fotograf:Suzuki
Suzuki Vitara S - en stor liten suv
Det finns bilar som kör lite utanför radarn. Inte sällan står det Suzuki på dem.
Men är du ute efter en behändig bil med hög sittposition och många nyttiga finesser så glöm för allt i världen inte bort Vitara S.
Vi har testat Vitara S med den helt nya bensinmotorn på 1,4 liter
SUZUKI VITARA 1,4 S ALLGRIP
Pris: från 231 400
Garantier: 3 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 3 år lack. 3 år assistans.
Motor: Fyrcylindrig bensin, turbo
Cylindervolym: 1373 cc.
Effekt: 140 hk.
Vridmoment: 220 Nm.
Kraftöverföring: Sexstegad automat.
0–100 km/h: 10,2 sekunder.
Toppfart: 200 km/h.
Bränsleförbrukning: 5,5 liter per tio mils blandad körning.
CO2: 128 gram/km.
Längd x Bredd x Höjd: 4 175x1 775x1 610 mm.
Tjänstevikt: 1285 kg.
3 Konkurrenter:
Nissan Juke
Honda HR-V
Skoda Yeti
visa mer
- Suzuki Vitara – både praktisk och bekväm| 14 maj 2015
- Suzuki Swift sport: En av roligaste i klassen| 21 maj 2014
- Suzuki Swift Sport: Trevlig bil för liten peng| 30 mar 2014
- Nya Suzuki SX4 vill bli sveriges nya vinterbil| 13 nov 2013
- Hur mycket körglädje som helst för pengarna| 10 maj 2012
visa fler
Det är inte så väldigt häftigt. Men ändå väldigt bra. Jag tycker lite synd om Suzuki som bygger bra bilar men som lätt glöms bort i mängden av bilmärken som jobbar hårt med sin marknadsföring, som visar upp alla sina nya finesser och som lyfter fram varje ny lampa som en ny designrevolution.
Suzuki är inte så mycket så.
Suzuki är mer vanlig bil till ett vettigt pris.
BETYG+BILDER: Så bra är Suzuki Vitara i 10 kategorier
Liten bil med hög sittposition
Vitara är en modell som borde tilltala många bilköpare. Sittpositionen är hög men bilen är inte så lång och stor. Det finns mycket av den senaste säkerhetstekniken och det finns en pekskärm och möjlighet att ansluta din telefon.
Ljudnivån i kupén är inte den allra lägsta men inte heller så hög att det är avskräckande. Du sitter bra på alla platser i bilen - men mittplatsen bak blir svår för en vuxen - och det finns ett okej bagageutrymme.
Vi kan kalla det där en snabbrecension av Suzuki Vitara S innan vi dyker ner i detaljerna. En av dem är den nya 1,4-liters bensinmotorn med turbokonceptet Boosterjet. Boosterjet arbetar med en så kallad waste gate-ventil som är stängd under normal belastning.
När du behöver stängs ventilen och turbotrycket ökar.
Resultatet blir en väldigt körbar och snäll bensinmotor med bra effektkurva och låg förbrukning. Enligt körcykeln ska de 140 hästkrafterna klar sig med en förbrukning på 5,5 liter per tio mil. Och med normal körning ska det gå att komma rätt nära den siffran även i verkligheten.
BETYG+BILDER: Så bra är Suzuki Vitara i 10 kategorier
Lämplig leasingbil
Jag tror och hoppas att Suzuki kan hitta köparna till den här bilen för den behövs på våra vägar. Det är en väldigt vettig förpackning och kanske är det privatleasingkunderna som Suzuki har lättast att fånga.
Här finns en mängd kunder som inte stirrar blint på varumärket utan som jämför pris och bränsleförbrukning. Och med 1,4-litersmotorn får de här kunderna inte en undermotoriserad bil - som risken är om de väljer några av de allra billigaste avtalen.
Och så finns det en sak till som talar för Suzuki. Fyrhjulsdriften. Här har Suzuki genom åren lockat till sig en mängd köpare ute på landsbygden. Billig fyrhjulsdrift är en bilköparmagnet. Och i Vitara S kommer Allgrip-systemet med fyra körprogram: auto, sport, snow och lock.
Av Jan-Erik Berggren
jan-erik.berggren@expressen.se