torstai 10. maaliskuuta 2016

Tunnistatko tämän auton? Näitä kootaan Sipoossa

Perjantai 9.10.2015 klo 20.00 (päivitetty klo 20.00)
 
  
Sipoonlahden teollisuusalueella piileskelee yllätys - uusi suomalainen autojen kokoonpanotehdas.
Syysaurinko heijastuu avolavamaastureiden peltipinnoista Sipoonlahden teollisuusalueella Arctic Truck Finlandin pihalla.
Autot näyttävät pitkäkorisilta viiden hengen Toyota Hiluxeilta, mutta keulamerkkinä on Toyotan merkin paikalla on vieras merkki, joka paljastuu pian Truckmasters -autonvalmistajan merkiksi.
Pian selviää, että vastikään tältä pihalta ja tästä hallista on toimitettu eteenpäin noin 40 Truckmasters -merkillä varustettua autoa.
Hallin seinällä on nimi Arctic Trucks Finland. Tämä yritys valmistaa alihankintana tänä vuonna perustetulle Truckmasters Finlandille Truckmasters -merkkisiä autoja noin 500 auton vuosikapasiteetilla, joten voidaan hyvällä syyllä puhua autojen teollisesta tuotannosta.
On ehkä liioittelua puhua autotehtaasta, mutta tietynlaisesta autojen kokoonpanotehtaasta tässä on kyse. Uusi autotehdas Suomessa tällaisena talouden aikakautena - sitä voi pitää mainiona uutisena. Truckmastersien valmistus työllistää alihankkijoineen noin 60 - 70 työntekijää.
Truckmasters on enemmän kuin vain uudella keulamerkillä varustettu Toyota Hilux. Arctic Trucksin pajassa autoihin vaihdetaan täysin uusi taka-akselisto, jolla auton kantavuutta saadaan nostettua 1320 kiloon. Normaali Hiluxin kantavuus on 750 kiloa. Suuremman kantavuuden ansiosta autoissa pystytään käyttämään sekä hiekoitus- että aurauskalustoa samaan aikaan. Kiinteistöfirmat ovat yksi tämän auton markkinoinnin kohde.
Dieselvero vain 80 euroa
Truckmastersit saavat rekisteriin täysin omat alustanumeronsa ja ne rekisteröidään Truckmasters maastokevytkuorma-autoiksi. Tässä on jutun idea: kuorma-autoista ei tarvitse maksaa lainkaan autoveroa, vain arvonlisävero maksetaan auton lopullisesta hinnasta. Vuotuinen dieselvero jää alle 80 euroon.
Maastokevytkuorma-auton rasitteena ei kuitenkaan ole pakollista ajopäiväkirjaa eikä autoon tarvitse asennella kuorma-autojen alleajosuojia. Ulkoisesti Truckmasters näyttää tavalliselta avolavamaasturilta.
Sipoonlahden teollisuushallin pihalla komeilee eksoottisella merkillä varustettuja autoja.
Sipoonlahden teollisuushallin pihalla komeilee eksoottisella merkillä varustettuja autoja.
Hinnat alkavat ilman arvonlisäveroa noin 50 000 eurosta. Truckmastersin tilaama perusautoa maastokelpoisempi ja korkeampi auto maksaa 15 000 enemmän.
Truckmasters-autot saattavat kevyen verotuksen takia kuulostaa houkuttelevilta myös yksityisen ostajan korvissa. Houkutus laimenee, kun käy ilmi, että näillä kevytkuorma-autoilla ajaminen edellyttää kuorma-auton C-ajokorttia ja toiseksi autoissa on kuorma-autoista tutut nopeuden rajoittimet. Ne rajoittavat nopeuden 89 km/h.
Autoa toimistonaan pitävän yksityisyrittäjän kannalta sillä ei ole merkitystä. Auto on toimisto ja ajomatkat käytetään vaikkapa puhelinpalavereihin. Yksityinen hermostuisi: kiistämättä tuntui oudolta nähdä Truckmasters lullimassa rekan perässä moottoritiellä 120 km/h alueella. Yksi auton tosikäyttäjistä myönsi, että ensi ajossa kuorma-automainen nopeus tuntui oudolta. Teki mieli lähteä rekan ohi, mutta kuin rajoitin hyydytti menon.
Autot tehdään yksin kappalein ja parhaimmillaan joka nosturilla on yksi tuleva Truckmasters.
Autot tehdään yksin kappalein ja parhaimmillaan joka nosturilla on yksi tuleva Truckmasters.
Moottoritiellä Truckmasters jyrrää rekkojen tahdissa.
Moottoritiellä Truckmasters jyrrää rekkojen tahdissa.
Auto on mainio menijä maastossa ja autoa ostetaan juuri hankaliin oloihin.
Auto on mainio menijä maastossa ja autoa ostetaan juuri hankaliin oloihin.
Vain taka-akseli vaihdetaan keulamerkin lisäksi.
Vain taka-akseli vaihdetaan keulamerkin lisäksi.
Truckmasters Finlandin ainoa sarjatuotantomalli on Hiluxin pohjalle tehty OX avolavamaasturi.
Truckmasters Finlandin ainoa sarjatuotantomalli on Hiluxin pohjalle tehty OX avolavamaasturi.
TEKSTI JA KUVAT
PENTTI J. RÖNKKÖ