Autoilija, ethän säästä tässä? "Tulee entistä kalliimmaksi"
Osa suomalaisista yrittää laistaa keväthuollosta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.
– Elämme taloudellisesti vaikeita aikoja. Ihmiset yrittävät hakea säästöjä. Auton huollosta tinkiminen on helposti yksi säästökohteista.
Lue myös nämä:
Vesalainen mukaan on turha kuvitella huollosta laistamisen kannattavan.– Pitkässä juoksussa tulee entistä kalliimmaksi, jos huoltoja lyö laimin.
Vesalainen korostaa, ettei nykyautoille voi tee se itse -miehen konsteilla mennä tekemään ihan mitä tahansa.
– Öljynvaihtokin on haasteellinen homma nykypäivänä. Ennen vain ajoi auton johonkin montulle ja veti propun auki niin sai öljyt pois. Nykyään täytyy irrottaa auton moottoritilan alta kaikenlaisia suojamuoveja, jotta pääsee edes sinne öljyproppuun käsiksi.
Keräsimme viisi vinkkiä auton keväthuoltoon.
1. Tarkista, missä kunnossa kesärenkaat ovat
Ovatko vanhat kesärenkaat riittävän hyvässä kunnossa vai olisiko syytä ostaa uudet? Uudet renkaat kannattaa hankkia hyvissä ajoin, ennen kuin ne vaihtaa alle.– Jos itse päätyy vaihtamaan renkaat, rengaspaineet on syytä tarkastaa samalla, muistuttaa Vesalainen.
Jos renkaat vaihtaa itse, kotona on syytä olla asianmukaiset työvälineet, kuten kunnon tunkki. Lain mukaan renkaat täytyy vaihtaa uusiin viimeistään silloin, kun urasyvyys on 1,6 millimetriä.
– Käytännössä 1,6 milliä on kuitenkin aivan liian vähän. Niin loppuun renkaita ei kannata ajaa. Jos kesärenkaassa alkaa olla pintaa jäljellä alle 4 milliä, kannattaa miettiä, olisiko renkaasta viisaampi tehdä rengaskeinu muksuille tai laittaa se laituriin pollariksi, Vesalainen sanoo.
Vesalainen muistuttaa, että vesiliirtoriski kasvaa selvästi, kun renkaan urasyvyys on alle 4 millimetriä.
2. Onko tuulilasi puhdas ja ehjä?
Erityisesti tuulilasin sisäpinnan puhtauden tarkistaminen unohtuu monelta keväällä.– Tuulilasin sisäpinnassa voi olla paksu likakerros talven jäljiltä. Kun aurinko nousee korkeammalle ja joutuu ajamaan vastavaloon, likaisuus haittaa näkyvyyttä ja on selvä riski. Tuulilasi on syytä puhdistaa huolellisesti, kuvailee Vesalainen.
Autoilija, ethän säästä tässä? "Tulee entistä kalliimmaksi"
Osa suomalaisista yrittää laistaa keväthuollosta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.
Osa suomalaisista yrittää rahaa säästääkseen
selviytyä omin avuin auton keväthuollosta tai jättää sen osittain tai
kokonaan tekemättä. Säästön sijaan se voi tulla kalliiksi. Näin sanoo
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
– Elämme taloudellisesti vaikeita aikoja. Ihmiset yrittävät hakea säästöjä. Auton huollosta tinkiminen on helposti yksi säästökohteista.
– Pitkässä juoksussa tulee entistä kalliimmaksi, jos huoltoja lyö laimin.
Vesalainen korostaa, ettei nykyautoille voi tee se itse -miehen konsteilla mennä tekemään ihan mitä tahansa.
– Öljynvaihtokin on haasteellinen homma nykypäivänä. Ennen vain ajoi auton johonkin montulle ja veti propun auki niin sai öljyt pois. Nykyään täytyy irrottaa auton moottoritilan alta kaikenlaisia suojamuoveja, jotta pääsee edes sinne öljyproppuun käsiksi.
Keräsimme viisi vinkkiä auton keväthuoltoon.
– Jos itse päätyy vaihtamaan renkaat, rengaspaineet on syytä tarkastaa samalla, muistuttaa Vesalainen.
Jos renkaat vaihtaa itse, kotona on syytä olla asianmukaiset työvälineet, kuten kunnon tunkki. Lain mukaan renkaat täytyy vaihtaa uusiin viimeistään silloin, kun urasyvyys on 1,6 millimetriä.
– Käytännössä 1,6 milliä on kuitenkin aivan liian vähän. Niin loppuun renkaita ei kannata ajaa. Jos kesärenkaassa alkaa olla pintaa jäljellä alle 4 milliä, kannattaa miettiä, olisiko renkaasta viisaampi tehdä rengaskeinu muksuille tai laittaa se laituriin pollariksi, Vesalainen sanoo.
Vesalainen muistuttaa, että vesiliirtoriski kasvaa selvästi, kun renkaan urasyvyys on alle 4 millimetriä.
– Tuulilasin sisäpinnassa voi olla paksu likakerros talven jäljiltä. Kun aurinko nousee korkeammalle ja joutuu ajamaan vastavaloon, likaisuus haittaa näkyvyyttä ja on selvä riski. Tuulilasi on syytä puhdistaa huolellisesti, kuvailee Vesalainen.
– Tuulilasinpyyhkijät ovat voineet talven aikana saada siipeensä. Paitsi, että huonot sulat pyyhkivät huonosti, ne naarmuttavat tuulilasia.
Jos tuulilasissa on paljon naarmuja tai kivenlyömiä, vaihtoa kannattaa harkita.
– Kun aurinkoinen kausi alkaa, vahalla saa uuden suojaavan pinnan.
Luonnollisesti ennen vahausta auto pitää pestä kunnolla.
Autoissa on nykyään paljon päiväajovaloja. Monessa automerkissä päiväajovalot on kuitenkin suunniteltu niin, että takavalot eivät välttämättä palakaan.
– Vesisateella on aika riski moottoritiellä, jos auto perä pimeänä nostattaa vettä tiestä.
Vesalaisen mukaan jarruhuoltoa kannattaa kuitenkin harkita keväthuollon yhteydessä. Huoltoliikkeessä se tehdään lisätyönä.
– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jarrut otetaan auki, puhdistetaan ja herkistetään.
Jarruihin voi kertyä paljonkin likaa talven aikana.
– Elämme taloudellisesti vaikeita aikoja. Ihmiset yrittävät hakea säästöjä. Auton huollosta tinkiminen on helposti yksi säästökohteista.
ADVERTISING
Lue myös nämä:
Vesalainen mukaan on turha kuvitella huollosta laistamisen kannattavan.– Pitkässä juoksussa tulee entistä kalliimmaksi, jos huoltoja lyö laimin.
Vesalainen korostaa, ettei nykyautoille voi tee se itse -miehen konsteilla mennä tekemään ihan mitä tahansa.
– Öljynvaihtokin on haasteellinen homma nykypäivänä. Ennen vain ajoi auton johonkin montulle ja veti propun auki niin sai öljyt pois. Nykyään täytyy irrottaa auton moottoritilan alta kaikenlaisia suojamuoveja, jotta pääsee edes sinne öljyproppuun käsiksi.
Keräsimme viisi vinkkiä auton keväthuoltoon.
1. Tarkista, missä kunnossa kesärenkaat ovat
Ovatko vanhat kesärenkaat riittävän hyvässä kunnossa vai olisiko syytä ostaa uudet? Uudet renkaat kannattaa hankkia hyvissä ajoin, ennen kuin ne vaihtaa alle.– Jos itse päätyy vaihtamaan renkaat, rengaspaineet on syytä tarkastaa samalla, muistuttaa Vesalainen.
Jos renkaat vaihtaa itse, kotona on syytä olla asianmukaiset työvälineet, kuten kunnon tunkki. Lain mukaan renkaat täytyy vaihtaa uusiin viimeistään silloin, kun urasyvyys on 1,6 millimetriä.
– Käytännössä 1,6 milliä on kuitenkin aivan liian vähän. Niin loppuun renkaita ei kannata ajaa. Jos kesärenkaassa alkaa olla pintaa jäljellä alle 4 milliä, kannattaa miettiä, olisiko renkaasta viisaampi tehdä rengaskeinu muksuille tai laittaa se laituriin pollariksi, Vesalainen sanoo.
Vesalainen muistuttaa, että vesiliirtoriski kasvaa selvästi, kun renkaan urasyvyys on alle 4 millimetriä.
2. Onko tuulilasi puhdas ja ehjä?
Erityisesti tuulilasin sisäpinnan puhtauden tarkistaminen unohtuu monelta keväällä.– Tuulilasin sisäpinnassa voi olla paksu likakerros talven jäljiltä. Kun aurinko nousee korkeammalle ja joutuu ajamaan vastavaloon, likaisuus haittaa näkyvyyttä ja on selvä riski. Tuulilasi on syytä puhdistaa huolellisesti, kuvailee Vesalainen.
∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇
∇ Artikkeli jatkuu ∇
Samalla voi tarkastaa tuulilasinpyyhkijöiden ja itse lasin kunnon.– Tuulilasinpyyhkijät ovat voineet talven aikana saada siipeensä. Paitsi, että huonot sulat pyyhkivät huonosti, ne naarmuttavat tuulilasia.
Jos tuulilasissa on paljon naarmuja tai kivenlyömiä, vaihtoa kannattaa harkita.
3. Pesu, sitten vahaus
Auton kannattaisi vahata pari kertaa vuodessa. Sopivat saumat ovat keväällä ja syksyllä. Talvella tiesuola, rapa ja liuotinpesut ovat tehokkaasti imeneet vanhan vahan maalipinnasta.– Kun aurinkoinen kausi alkaa, vahalla saa uuden suojaavan pinnan.
Luonnollisesti ennen vahausta auto pitää pestä kunnolla.
4. Osaatko käyttää valoja oikein?
Osaat katsoa, että valot toimivat, mutta ymmärrätkö niiden toimintaperiaatteet?Autoissa on nykyään paljon päiväajovaloja. Monessa automerkissä päiväajovalot on kuitenkin suunniteltu niin, että takavalot eivät välttämättä palakaan.
– Vesisateella on aika riski moottoritiellä, jos auto perä pimeänä nostattaa vettä tiestä.
5. Jarruihin kertyy likaa talvella
Moottoriöljyn ja suodattimien vaihto ja jarrupalojen kuluneisuuden tarkastus kuuluvat lähtökohtaisesti auton normaaliin huolto-ohjelmaan.Vesalaisen mukaan jarruhuoltoa kannattaa kuitenkin harkita keväthuollon yhteydessä. Huoltoliikkeessä se tehdään lisätyönä.
– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jarrut otetaan auki, puhdistetaan ja herkistetään.
Jarruihin voi kertyä paljonkin likaa talven aikana.