maanantai 14. maaliskuuta 2016


Näin pankki voi periä miinuskoron kuluttajalta

Näin pankki voi periä miinuskoron kuluttajalta
Finanssialaa konsultoivan yhtiön johtaja ei usko, että pankit alkavat periä talletuskorkoa henkilöasiakkaitaan. Palvelumaksut saattavat sen sijaan nousta.
Pankkikonserni Nordean suurasiakkaat joutuvat ensi vuonna maksamaan talletuksistaan korkoa. Kauppalehden mukaan Nordea ottaa negatiiviset talletuskorot käyttöön rajatulle joukolle institutionaalisia asiakkaita.
Myös Handelsbanken kertoo käyttäneensä miinuskorkoja poikkeustapauksissa joillekin erittäin isojen summien tallettajille.
Kaikki Kauppalehden haastattelemat pankkien edustajat kiistävät, että ne alkaisivat periä henkilöasiakkailta negatiivisia talletuskorkoja. Finanssialaa konsultoivan Alm Partnersin toimitusjohtaja Jukka Sarkanen arvioi, että pankit pelkäävät kuluttajien reaktioita.
– Negatiivinen korko voisi saada asiakkaat äänestämään jaloillaan, Sarkanen sanoo Taloussanomille.

Pienet pankit voisivat haalia asiakkaita

Pienille toimijoille voisi olla otollista, jos asiakkaat alkaisivat vaihtaa pankkia koron perässä. Niille markkinaehtoisen rahan hankkiminen on kalliimpaa kuin suurille pankeille ja tallettajat ovat tärkein varainhankintamuoto.
Suuretkaan pankit eivät voi väheksyä yksityisasiakkaitaan, sillä nekin hankkivat suuren osan varoistaan heiltä. Tallettajat ovat pankin luottokelpoisuudenkin kannalta olennaisia, koska markkinaehtoinen rahoitus ei toimi ilman vahvaa talletuspohjaa.
– Kaikkien kannattaa pitää henkilöasiakkaat tyytyväisinä, Sarkanen sanoo.
Monille kuluttajille negatiivinen talletuskorko on Sarkasen mielestä periaatekysymys.
– Voi olla vaikea ymmärtää, että talletat sata euroa ja saat vuoden kuluttua 99 euroa takaisin.
Osa asiakkaista voisi jopa ärsyyntyä ja nostaa rahansa, vaikka käteiseen siirtyminen hankaloittaisi elämää.

Talletuksista maksetaan käytännössä jo nyt

Keinottomia pankit eivät silti ole. Sarkanen huomauttaa, että käytännössä monella on jo negatiivinen talletuskorko, kun käyttötililtä ei makseta korkoja, mutta peritään palvelumaksuja.
Hän uskoo, että miinuskorkoa pidetään pahempana kuin palvelumaksuja, vaikka niistäkin napistaan.
– Palvelumaksujen nostaminen jatkuu, hän ennakoi.
∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇
On myös todennäköistä, että pankit kannustavat asiakkaitaan yhä pontevammin siirtämään rahojaan sijoituksiin. Jo nyt määräaikaistallettajille myönnetään parempi korko, jos puolet varoista siirretään rahastoon.
Sijoitustuotteet ovat pankille tilejä kannattavampia, sillä niissä on erilaisia nosto- ja realisointipalkkioita, ja hoitomaksut vaihtelevat puolesta kahteen prosenttiin.

Miinuskorko voi tulla pienillekin yrityksille

Danske Bank perii negatiivisia korkoja yritysasiakkailtaan jo Ruotsissa ja Tanskassa. Pankin toimitusjohtajan Risto Tornivaaran mukaan Suomessakin asiaa harkitaan.
Sarkanen pitää hyvin mahdollisena, että negatiivinen talletuskorko tulee kaikille yrityksille kokoon katsomatta.
– En jaksa uskoa, että pienyritykset alkaisivat nostamaan rahojaan ja tallettamaan niitä konttorin kassakaappiin.
Yksi mahdollisuus on, että yritykset käyttäisivät rahojaan investointeihin. Jos investoinnit eivät houkuta, yritykset saattavat Sarkasen mukaan jakaa rahaa osinkoina.

EKP:n koronlasku siirtyisi suuryrityksille

Euroopan keskuspankin (EKP) neuvosto kokoontuu torstaina. Markkinoilla odotetaan vahvasti, että pankki laskisi talletuskorkoaan 0,1 prosenttiyksiköllä -0,3 prosenttiin.
Luottolaitosten täytyy tallettaa osa varoistaan keskuspankkiin ja miinusmerkkinen korko tärvelee niiden liiketoimintaa. Sarkanen arvioi, että jokainen kymmenys vaikuttaa pankkien päätöksiin.
– Jos tilanne jatkuu pidempään, kaikkien suurimpien pankkien on järkevää ottaa negatiivinen talletuskorko käyttöön suuryrityksille.