maanantai 14. maaliskuuta 2016


Lähes joka kymmenennellä suomalaisella ei ole verkkopankkitunnuksia

IS / Ilkka Mäkinen
Lähes joka kymmenennellä suomalaisella ei ole verkkopankkitunnuksia
Pankkien sähköisten palvelujen ulkopuolelle jäävät ovat väliinputoajia, jotka maksavat kalliisti palveluistaan.
19.11.2015 14:18
Taloussanomat
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) julkaisema selvitys osoittaa, että pankkiasiakkaat ovat jakautumassa entistä selvemmin kahteen eriarvoiseen leiriin.
Pankkipalvelut 2015 -selvityksen mukaan valtaosa suomalaisista hyödyntää pankkien sähköisiä palveluja. Laskujen maksamiseen ja tilitapahtumien seuraamiseen käytetään verkkopankkia tai pankkien mobiilipalveluita. Näitä pidetään helppoina ja edullisina.
Noin joka kymmenes asiakas on kuitenkin sähköisten palvelujen ulkopuolella. Yhteensä noin 400 000 suomalaisella ei ole verkkopankkitunnuksia.
Laskut maksetaan pankkien maksupalvelukuorilla tai pankkikonttorin tiskillä. Tilitapahtumia seurataan paperiselta tiliotteelta tai automaatilta. Palveluja pidetään kalliina.
Tähän ryhmään kuuluu nuoria, eläkeläisiä, pienituloisia ja matalasti koulutettuja. Iäkkäimmistä eli 75-84 -vuotiaista lähes joka neljäs hoiti laskunmaksun konttorissa.
TNS Gallup haastatteli touko-kesäkuussa puhelimitse yhteensä tuhatta 18-84 suomalaista.