lauantai 5. marraskuuta 2016

KL selvitti: Lidlin ostoskori on Suomen halvin - ero kalleimpaan lähes 28 euroa

Maanantai 31.10.2016 klo 09.31 (päivitetty klo 09.31)

  
Kauppalehden tuoreen hintavertailun mukaan Lidlin ostoskori on Suomen halvin.
  • Lidlin ostoskori on Kauppalehden vertailun mukaan Suomen halvin.
  • Stockmannin ostoskori on kallein.
  • Halvimman ja kalleimman korin välillä on hintaeroa peräti 27,69 euroa.
Lidlin ostoskori päihitti hinnallaan muut ketjut Suomessa. Kuvituskuva.
Lidlin ostoskori päihitti hinnallaan muut ketjut Suomessa. Kuvituskuva. (MOSTPHOTOS)
Eroa vertailun halvimman ja kalleimman ostoskorin välillä on peräti 27,69 euroa, Kauppalehti kertoo. Ostoskori on kallein Stockmannilla.
Ostoskorin keskiarvohinnaksi tuli 46,67 euroa. Lidlissä kori maksaa keskimäärin 37,65 euroa, ja toiseksi halvin on S-ryhmän Prisma 1,55 euroa kalliimmalla korillaan.
Vertailun teki Kauppalehdelle Analyse2, ja sillä vertailussa mukana 50 myymälää ympäri Suomen. Selvityksessä on mukana 25 tuotetta. Hintatiedot kerättiin syyskuun aikana, ja tuotteista vertailtiin niin halvimpia normaalihintoja. Mukaan ei otettu kampanjatuotteita, lehti kertoo.
Selkeästi kallein Stockmann jätettiin pois ostoskorien keskiarvohinnasta, sillä se poikkeaa liikeidealtaan ja hinnoittelustrategialtaan muista kaupoista niin paljon. Stockmann Herkkuja on Suomessa vain seitsemän.
Vertailuun otettujen myymälöiden määrä on Kauppalehden mukaan painotettu myynnin valtakunnallisen jakauman perusteella. Mukana ovat Alepa, Sale, K-market, S-market, K-supermarket, Lidl, Prisma, Citymarket, Stockmann ja Kokkolan Halpahalli.
Hintavetoisten ja lähikauppojen ero nousi selkeäksi. Hintaan vaikuttaa myös se, paljonko ketjulla on valikoimissaan omia merkkejä, jotka ovat brändituotteita halvempia.
S-ryhmän Alepa- ja Sale-ketjut ovat lähes 14 prosenttia kalliimpia kuin keskiarvon ostoskori.
Tutkimuksesta ei käy ilmi se, paljonko ketjujen hinnat vaihtelevat eri myymälöittäin puolilla Suomea.
Nyt ensimmäisen hintavertailunsa tehnyt Kauppalehti tekee hintavertailun jatkossa kolme kertaa vuodessa.
Lähde: Kauppalehti