torstai 9. kesäkuuta 2016

Koeajoimme taksitolppien uuden kuninkaan: Mercedes E220d

Maanantai 6.6.2016 klo 16.30
 
  
E-sarjan 220 diesel-Mersu on niin yleinen taksissa, että koeajoamme uutuusmallilla voisi sanoa taksi-Mersun koeajoksi.
Muoto on sulavan tyylikäs ilman ylilyöntejä. Iso Mersun tähti kuuluu Avantgarde-versioon
Muoto on sulavan tyylikäs ilman ylilyöntejä. Iso Mersun tähti kuuluu Avantgarde-versioon
Takaluukun reunan spoilerimainen muoto ohjailee ilmavirtoja taloudellisesti.
Takaluukun reunan spoilerimainen muoto ohjailee ilmavirtoja taloudellisesti.
E220d:llä ajaessa tulee väkisten mieleen, että on joillakin kuskeilla hyvät työvälineet. Uusi E-sarja on nimittäin erittäin miellyttävä ajopeli sekä mukavuudeltaan että ajoltaan.
Tilaahan tässä pelissä on hienosti myös takana. Kun yli 180-senttinen kuski asentelee ajoasennon edessä sopivaksi, niin takana istutaan vielä ihan herroiksi. Tavaratila on väljä sedanin tavaratilaksi. Tavaratilan rajoitteena on sedankorin muoto ja sitä kautta sedanin niukka lastausaukko. Sedanien joukossa E-Mersu tarjoaa kuitenkin kilpailukykyisen boksin.
Jo ensi metreiltä syntyy vaikutelma todella laadukkaasta ja jämäkästä autosta. Jos takaraivossa vielä kutittelivat ikivanhat laiskan taksi-Mersun ajatusjäänteet, niin ne karisevat nopeasti.
E-sarjan Mercedes, jopa nelisylinterisellä dieselillä varustettuna, on huippumoderni ja innovatiivinen auto. Itse asiassa E-sarjan Mercedes on tällä hetkellä jopa S-sarjaa innovatiivisempi. Mielenkiintoisena vakiovarusteena ovat rattiin sijoitetut kosketuslevyt, joita käytetään samaan tapaan pyyhkäisemällä kuin kännykkää.
Ajoautomme perusvarusteversioon kuului normaali mittaristo, mutta näyttöruutuakin on tarjolla riittävästi.
Ajoautomme perusvarusteversioon kuului normaali mittaristo, mutta näyttöruutuakin on tarjolla riittävästi.
Kosketuspadit sormille ratissa, uutta automaailmassa.
Kosketuspadit sormille ratissa, uutta automaailmassa.
Usean kamerean avulla tehty Bird-wiew -näyttö auttaa hahmottamaan auton ikään kuin ylhäältä katsottuna.
Usean kamerean avulla tehty Bird-wiew -näyttö auttaa hahmottamaan auton ikään kuin ylhäältä katsottuna.
Pyyhkäisytoiminto toimii samaan tapaan kuin aiemmat kiinteät rattiin sijoitetut ohjaimet. Hieman enemmän harjoittelua pyyhkäisytoiminnon käyttö kuitenkin vaatii. Vasemman puoleisessa "padilla" hoidellaan mittaristonäyttöä ja oikealla keskinäyttöä, joskin sitä voi hoidella myös keskikonsolin pyörökiekolla tai keskikonsolin kosketuspaneelilla.
Automaattinen kaistanvaihto, kun vilkun kytkee päälle, on yksi E-sarjan uusi ominaisuus. Tämä ominaisuus tosin ei olekaan vielä tuotannossa eikä koeautossamme.
Ei pidä unohtaa myös E-Mercedekseen saatavaa automaattista autotalliin ajoa. Kuljettajan ei tarvitse istua ratin takana,vaan hän ohjailee autoa avaimelle etänä. Tässä perusmallissamme ei tätä ominaisuutta ollut vakiona.
Mercedeksen Comand Online -järjestelmällä varustettuihin autoihin saa myös nopeusrajoitusten mukaan nopeutta säätelevän järjestelmän Audin tapaan, mutta koeajossamme olleessa perusvarusteisessa Mersussä tätä ominaisuutta ei ollut. Comand Online pitää sisältää myös isot näytöt ja virtuaaliset mittaristo. Ajoautossamme oli perinteiset, mutta ah niin tyylikkäät pyöreät analogiset mittarit.
Nelisylinterinen dieselmoottori vastaa todella herkästi kaasun polkaisuun. Yhdeksännopeuksinen automaattivaihteisto toimii kuin unelma, automaatti vaihtaa pehmeästi ja nopeasti. Varsinainen untuvapakkaus.
Sivuprofiili on rauhallinen.
Sivuprofiili on rauhallinen.
Tähdet 22/25
Hinta IL-tahdet
E-sarja kisaa muun muassa BMW 5-sarjan kanssa ja tarjoa kivikovan vastineen. Uusi E on Bemarille aiempaa pahempi pala.

ARTIKKELI JATKUU ILMOITUKSEN JÄLKEEN

Ulkonäkö IL-tahdet
Tasapainoinen, tyylikäs muoto ilman turhia hötkyilyjä. Sisätiloissa laadukkuuden tuntee ja näkee.
Ajomukavuus IL-tahdet
E-sarjalaista on ilo ajaa. Ajoasetuksiin koskemattakin jousitustunto on mainio, ohjaus Mersuksi hyvä ja äänetön kokonaisuus ylellisen tuntuinen.
Tilankäyttö IL-tahdet
Sedankorin tavaratilalla ei pääse tilaihmeiden joukkoon, mutta matkustajat viihtyvät.
Kulutus IL-tahdet
Isoksi autoksi merkittävän pieni tosielämän kulutus.
Rönkön kommentti
Uusi E-sarja oli kotimaan kamaralla ajettuna todella miellyttävä kokemus. Laadukas, mukava, ylellinen ja erittäin ajettava.
Turvallisuus
Mercedes edustaa turvaominaisuuksiltaan huippua.
Mercedeksen taksimalli tulee tutuksi Helsingin kaduilla.
Mercedeksen taksimalli tulee tutuksi Helsingin kaduilla.
MERCEDES-BENZ
E220d Premium Business
Hinta euroa: 56 224 Takuu v/km: 2/ei km rajaa
TEKNISET TIEDOT:
Sylinteritilavuus cm3: 1 950 Vääntö Nm/rpm: 400/1 600-2 800 Teho kW/hv/rpm: 143/194/3 800 Kiihtyvyys 0-100 km/h/s: 7,3 Huippunopeus km/h: 240 Koeajokulutus l: 5,2-6,2 EU-kulutus l: 4,3/3,6/3,9 CO2 g/km: 102-112
MITAT:
Pituus/leveys/korkeus mm: 4 923/2 065/-. Akseliväli mm: 2 963. Paino kg: 1 680. Tavaratila l:540.
VIDEO INNOVAATIOISTA
Katso myös video E-sarjan Mercedeksen ensiesittelystä Lissabonista, jossa kävimme läpi uutuusmallin innovaatioita kuten automaattista kaistanvaihtoa ja pysäköintiä ilman kuljettajaa.
Loading...
A
C
E
X
TEKSTI JA KUVAT
PENTTI J. RÖNKKÖ