”Omat liikkeet tulevat jo selkärangasta, mutta hyvää perusosaamista tarvitsevat myös ne, jotka ajavat vähemmän”, hän muistuttaa.
”Koskaan ei voi tietää, mitä muut tekevät liikenteessä. Siksi omien reaktioiden on hyvä olla kunnossa.” Etenkin jarrutukset ja hätäväistöt pitäisi jokaisen opetella rutiineiksi.
Oma kulkupeli on myös syytä tuntea, sillä eri autot käyttäytyvät eri tavoin sen mukaan, ovatko ne etu-, taka- tai nelivetoisia.
”Itse olen huomannut, että liukkailla keleillä liikkelle lähtö ja väistämisissä takavetoiset ovat vähän hankalammin hallittavissa kuin etu- tai nelivetoiset. Nelivetoisella taas pystyy kyllä kiihdyttämään nopeammin kuin etu- tai takavetoisilla, mutta ei se kyllä yhtään pysähtymistä helpota, jos joku vielä niin kuvittelee.”
Palkintopalli kiikarissa
”Luvassa on kovaa kilpa-ajoa ja aika paljon kontakteja – myös autoilla. Se oli itselleni aika haasteellista alussa, kun olen ajanut vain formuloilla ja niissä ei yleensä osuta. Välillä tuntui kuin olisi ajanut romurallia”, hän nauraa.
Autona Kimiläisellä on tänä vuonna pinkinoranssi Seat Leon Cupra.
Sarjassa kisaa 15-20 autoa niin, että kuusi parasta mestaruudesta taistelevaa ei saa ajaa testejä lainkaan. Heille ja myös Kimiläiselle kisat ja aika-ajot ovat siksi samalla testejä, ja säädöt on löydettävä niissä.
”Sen verran palkintosijoja on viime vuosilta takana, että voittoa sieltä lähden hakemaan, useampiakin. Mutta jos koko sarjan aikoo voittaa, koko ajan on oltava kärjessä”, Kimiläinen pohtii.
Voitto olisikin historiallinen, sillä naiselle sitä ei ennen ole STCC:stä herunut. Pari vuotta sitten Kemiläinen oli myös sarjan ensimmäinen naiskuski 15 vuoteen.
Kisoja voi seurata ilmaiseksi SVT Playn kautta.