keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Vuodessa 1,5 miljoonaa uutta maksuhäiriömerkintää – "Velkojilta pitää löytyä myötämieltä"

Ismo Pekkarinen
Vuodessa 1,5 miljoonaa uutta maksuhäiriömerkintää – "Velkojilta pitää löytyä myötämieltä"
Suomen asiakastiedon maksuhäiriörekisterissä oli viime vuoden lopussa 370 000 henkilöä.
7.1.2016 12:14
Taloussanomat
Suomen Asiakastiedon maksuhäiriörekisterissä oli viime vuoden lopussa 370 000 henkilöä eli noin prosentin verran enemmän kuin vuosi sitten, tiedote kertoo.
Uusia merkintöjä sai 249 500 suomalaista, mikä on noin 7 000 enemmän kuin edellisvuonna. Kokonaan uusia henkilöitä maksuhäiriörekisteriin tuli 39 000.
– Koska uusia merkintöjä saaneiden henkilöiden määrä on selvästi kasvanut, ei merkittävää myönteistä käännettä maksuhäiriöisten henkilöiden kokonaismäärässä valitettavasti ole vuoden 2016 aikana odotettavissa, arvioi liiketoimintajohtajaJouni Muhonen Suomen asiakastiedosta.
Suomen Asiakastieto Oy
Taloustiedot
Tulos 1000 €1112131415-300-1500150300

Tulos 1000 €
11-88
12-262
13-73
14117
15188
Y-tunnus0111027-9
KotipaikkaHelsinki
YhtiömuotoOY
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta €16,220
Muutos €+0,220
Muutos %+1,38
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
OsinkoLisäosinkoPO-palautus20160,00,20,40,60,8
VuosiOsinkoLisäosinkoPO-palautus
20160,72 ¤00,05
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät
Uusien maksuhäiriömerkintöjen kokonaismäärä pysyi edellisvuoden tasolla, 1,5 miljoonassa. Uusia merkintöjä tuli etenkin maksamattomista verkkolaskuista.
Velkajärjestelyhakemuksia jätettiin yhteensä runsaat 4 200 kappaletta eli pari prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Yhteensä 3 600 hakemusta sai aloittamispäätöksen.
∇ MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALEMPANA ∇
∇ ARTIKKELI JATKUU ∇
Asiakastiedon mukaan velkajärjestelyhakemusten korkea määrä kertoo ongelmien vakavuuden lisäksi ylivelkaantuneiden henkilöiden halusta saada asiansa kuntoon.
– Selvää on, että oma tahto on tärkein draiveri saattaa asiat taas kuntoon. Mutta silloin, kun tätä tahtoa on, pitää myös velkojilta löytyä myötämieltä, Muhonen sanoo.
Asiakastiedon mukaan tutkimukset viittaavat siihen, että vaikeuksissa oleva velallinen maksaa todennäköisemmin velkansa, kun hänelle tarjotaan verkossa mahdollisuus oma-aloitteisesti esimerkiksi muuttaa maksuohjelmaansa.