Maahantuoja kritisoi rengastestiä: Käytettiin "leikkinopeutta"
Tiistai 8.3.2016 klo 13.32
Triangle-renkaiden maahantuojan Vannetukku Oy:n
toimitusjohtaja Jukka Heiskanen katsoo, että Tuulilasin perjantaina
ajamat testit osoittavat Triangle IceLink -nastarenkaiden pitävät hyvin
pintansa sekä Nokina Hakkapeliitta 7 ja 8 -nastarenkaita vastaan.
Tuulilasin
perjantaina ajamat testit osoittavat Triangle IceLink -nastarenkaiden
pitävät hyvin pintansa sekä Nokina Hakkapeliitta 7 ja 8 -nastarenkaita
vastaan. (TUULILASI/HANNES PAANANEN)
- Triangle käyttäytyy lumella loistavasti kahta markkinoiden parhainta nastarengasta vastaan, Heiskanen toteaa.
- Täytyy muistaa tosiasia, että Triangle on huomattavasti edullisempi rengas kuin Hakkapeliitta 7 tai 8. Kuluttaja voi luottaa siihen, että saa rahoilleen vastinetta ostaessaan Trianglet.
Heiskanen katsoo, että testeissä Ivalossa käytetyt jääolosuhteet ovat keinotekoiset.
- Kyseessä on jäähallinomainen peilijää, jota harvoin löytää todellisissa ajotilanteissa. Tuskin pysyimme itsekään pystyssä jäällä seistessämme.
Optimoidaan "leikkinopeudelle"
Vannetukun
Heiskanen kritisoi niin ikään alhaista nopeutta jolla jarrutestit
tehtiin. Ne ajettiin alkuvauhdista 25 km/h. Vannetukku testasi
jarrutukset itse aiemmin Syvärin järven jäällä käyttäen lähtönopeutta 90
km/h.- Testissä käytetty nopeus epäilyttää. Kumpi on relevantimpi turvallisuuden kannalta? Kiihdytys- ja jarrutustesti, jotka on tehty 25 kilometrin nopeudesta, vai 90 kilometrin nopeudesta tehty testi, jossa ei juurikaan eroja synny, Heiskanen kysyy.
Heiskanen kuvaa 25 km/h -nopeutta leikkinopeudeksi.
Toimitusjohtajan mukaan Vannetukku painottaa turvallisuutta. 5-25 km/h:n nopeudella ajetut rengastestit eivät kuvaa todellista tilannetta maanteillä. Sitä paitsi rengasvalmistajat tietävät testaajien käyttämät nopeudet ja voivat siksi optimoida tuotteensa matalia nopeuksia varten.
- Kuluttajan jarruttaessa maantievauhdista kallis testivoittaja ei välttämättä tarjoakaan turvallisuuseroa.