maanantai 30. toukokuuta 2016

Tämä Audin uusi ominaisuus säästää sinut ylinopeussakoilta

Keskiviikko 4.5.2016 klo 15.38
 
  
Oletko koskaan ajanut tahattomasti ylinopeudella tutkaan, kun esimerkiksi rajoituksen vaihtuminen on jäänyt huomaamatta. Jos olet, niin Audissa esitelty uusi ominaisuus miellyttäisi sinua.
 
 
|||
B
00:00:10 / 00:02:22
C
E
R
Liikennemerkkien vilinää. Joukossa yllättävä nopeusrajoitusmerkki. Audi haistaa sen ja hiljentää vauhtiaan.
Liikennemerkkien vilinää. Joukossa yllättävä nopeusrajoitusmerkki. Audi haistaa sen ja hiljentää vauhtiaan.
Ylellinen ja kallis Audi Q7 näyttää autolta, jonka omistajaa esimerkiksi peltipoliisi mielellään kurittaisi ja keräisi rahaa valtion tyhjyyttään kumisevaan kassakirstuun.
Audi Q7:n vastaisku valtion kassakirstun täyttämiseen ylinopeussakoilla on järjestelmä, jonka haistelee nopeusrajoitukset ja säätää nopeuksia niiden mukaan, vaikka kuski ei rajoituksia aina huomaisikaan.
Ei, tällaista ominaisuutta ei ole vielä muissa autoissa lukuunottamatta Audi A4:ää, jonka ensiesittelyssä Saksassa tutustuimme ensi kertaa tähän ominaisuuteen viime syksynä. Silloin nimesimme sen peltipoliisin painajaiseksi juuri tähän huonojen sakkotuottojen takia.
Silloin järjestelmä ei toiminut Suomessa. Nyt hieman yllättäen ja vähän kuin salaa nopeussäätely toimii myös meidän teillämme.
Järjestelmä toimii ikään kahdella tasolla. Ensimmäinen toimii adaptiivisen vakionopeussäätimen kanssa niin, että se lukee nopeusrajoitusmerkit tien laidasta ja muuttaa itse nopeutta niiden mukaiseksi. Jos rajoitusmerkkiä ei näy, niin järjestelmä hakee tiedon karttapohjastaan.
Toinen taso toimii silloin, kun navigaattoriin määritellään ajoreitti. Jos navigoinnin kytkee päälle, niin silloin järjestelmä tunnistaa reitin ja hiljentää vauhtia jo ennen kuin navigaattori kehottaa kääntymään. Tämän ominaisuus vahvistaa käytännössä navigaattorin toimintaa: et aja vahingossa risteyksen ohi.
Tietyön nopeusrajoitus yllättää. Audi pudottaa nopeuttaan ennen pettyneenä odottavaa peltipoliisia. Jäi sakkorahat saamatta.
Tietyön nopeusrajoitus yllättää. Audi pudottaa nopeuttaan ennen pettyneenä odottavaa peltipoliisia. Jäi sakkorahat saamatta.
Näin me kokeilimme
Mutta se varsinainen hauskuus on tämä nopeusrajoitusten tunnistus.
Koeajon aikana testasin ominaisuutta useaan kertaan muun muassa maantie 148:lla eli paikallisten kielellä Kulloontiellä Hyrylän ja Keravan välillä. Tien perusnopeus vaihteli 60:stä 80:een, mutta siellä lisäksi muutaman kilometrien välimatkoin tietyöalueita. Ja tietysti peltipoliiseja.
Vakituisen 80:n rajoituksen muuttumisen 60:een tai 60:stä 80:een järjestelmä ennakoi helposti. Auto jarrutti tai kiihdytti tilanteen mukaan.
Kun 60:n rajoitusalueen merkin jälkeen eteen ilmestyi tietyömaa ja 50:n rajoitus, niin auto ennätti hiljentää nopeuden lailliseksi ennen sadan metrin päässä töröttävää peltipoliisia.
Nopeuksien tunnistus oli kaiken kaikkiaan yllättävän tehokasta.
Pari kertaa ajon aikana kävi kuitenkin niin, että kamera poimi nopeuden rinnakkaiselta tieltä ja kerran moottoritieltä poistuttaessa auton ei "nähnyt" rampin rajoitusta, mutta nämä virheet olivat odotettavissa. Auton ohjekirjassa korostetaan sitä, että vastuu on aina kuljettajalla ja siinä oli lueteltu erikseen tilanteista, joissa auton rajoitusten tunnistus voi häiriintyä.
Suomalaisessa karttapohjassa on järjestelmän kannalta myös se ongelma, että talvirajoitukset puuttuvat siitä. Niinpä Audi luulee 120:n moottoritietä 120:n alueeksi myös talvella. Tässä kohden kuskin täytyy itse antaa vakionopeussäätimelle oikea nopeus.
Kun älykkään vakionopeussäätimen pariksi kytkee älykkään kaistavahdin, niin auto kulki maanteillä aika lailla itse ohjautuvasti. Kaistavahdin pystyy säätämään joko niin, että auto pysyttelee keskellä omaa kaistaa tai sitten niin, että se puuttuu peliin vasta kun auto ajelehtii reunaviivan päälle.
Toimii myös kaupungissa
Kaistavahti ja älykäs vakionopeussäädin toimivat yli 60 km/h nopeuksissa, mutta auto osa kulkea Traffic Jam-järjestelmänsä ansiosta myös kaupungissa.
Kaupunkinopeuksissa auton kulkua säätelee Traffic Jam -järjestelmä, joka pitää etäisyyden edellä menevään sopivana, pitää auton kaistallaan tai autojonojen välissä. Jos edellä menevä pysähtyy, myös Audi pysähtyy. Jos eteen juoksee jalankulkija, Audi pysähtyy. Kevyt kaasuvarpaan kosketus kaasupolkimeen, niin Audi lähtee taas itse liikkeelle. Periaatteessa autolla pystyi ajamaan kaupungissakin "ilman käsiä".
Joku kysyy tietysti mielessään, että kun ihmisellä on autossa jarru ja kaasu, niin näillä ominaisuuksilla. Vastaus on se, että kyseessä on eräänlainen varmistustoimi.
Kaikki apulaitteet ovat tarpeen silloin kun tiet kylvetään täyteen peltipoliiseja ja oikeat poliisitkin pannaan metsästämään sakkotuloja valtion kassan tilkkeeksi.
Ja kun tämä tapahtuu maassa, jossa hyvätuloinen selviää 20 km/h ylinopeudesta parin sadan rikesakolla, mutta 1 km/h lisäys nopeuteen voi nostaa sakon satakertaiseksi. Investointi peltipoliisin painajaiseen voi silloin olla varsin perusteltua.
Näin se toimii: painat vakionopeussäätimen päälle ratin alapuolisesta viiksestä. Mittariston vihreät kuvat kertovat, että nyt auto vahtii nopeuksia.
Näin se toimii: painat vakionopeussäätimen päälle ratin alapuolisesta viiksestä. Mittariston vihreät kuvat kertovat, että nyt auto vahtii nopeuksia.
Hyvin moderni ohjaamo, jossa piilee myös hyvin moderneja toimintoja.
Hyvin moderni ohjaamo, jossa piilee myös hyvin moderneja toimintoja.
AUDI Q7 ultra 3.0 TDI quattro 7-heng.
Hinta euroa: 90 136 (hinta varusteineen 112 417)
Takuu km: 2/ei km rajaa
TEKNISET TIEDOT:
Sylinteritilavuus cm: 2 967
Vääntö Nm/rpm: 500/1 250 - 3 000
Teho kW/hv/rpm: 160/3 250- 4 750
Kiihtyvyys 0-100 km/h/s: 7,3
Huippunopeus km/h/s: 216
Koeajokulutus l/100 km: 8,6
EU-kulutus: 6,3/5,4/5,8
CO2 g/km: 150
MITAT:
Pituus/leveys/korkeus mm: 5052/1 968/1 741. Akseliväli mm: 2 994. Maavara (max) mm: 235. Paino kg: 2 135. Vetopaino kg: 3 500. Tavaratila l: 270/770.
Audi Q7 on mahtava yli 5-metrinen kolossi, mutta massiiviset mitat on saatu jotenkin piilotettua muotoihin.
Audi Q7 on mahtava yli 5-metrinen kolossi, mutta massiiviset mitat on saatu jotenkin piilotettua muotoihin.
TEKSTI JA KUVAT
PENTTI J. RÖNKKÖ