Asiantuntija neuvoo: näin ostat parilla tonnilla hyvän kesäauton
Tiistai 10.5.2016 klo 18.25
Näillä asiantuntijoiden neuvoilla voit hyvällä
tuurilla löytää jopa tonnilla tai parilla kesäauton, jolla pärjäät
pitkälle syksyyn.
Kesäauton voi toki löytää jopa muutamalla sadalla eurolla. Mutta
vähintään 1000 euroa siitä kannattaa maksaa, jos oikeasti haluaa välttää
suurimmat riskit. Kysyimme neuvoja autokauppias Jami Multisillalta, autokorjaamoyrittäjä Joni Hautaselta ja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesaselta.- Jos on vain reilut 1000-1500 euroa käytössä, niin suosittelisin hakemaan pientä japanilaista autoa, jonka huoltokirja on kohtuullisen hyvin täytetty ja katsastusleima melko tuore. Se voi vielä 300 000 kilometriä ajettunakin olla hyvä peli, jos huollot on tehty säännöllisesti.
- Sen sijaan esimerkiksi 10-15 vuotta vanha ja saman verran ajettu ranskalainen auto on todella epävarma ostos, jos huoltohistoria on mitä sattuu, sanoo espoolaisen Autosilta Oy:n toimitusjohtaja Jami Multisilta.
Autosilta itse myy alle 2000 euron autot Autosilta myy ilman takuuta ja purkuvarauksella. Tämä ei kuitenkaan Multisillan mukaan tarkoita sitä, että kaikki alle 2000 euron hintaiset autot olisivat purkutavaraa.
- Meillä oli äskettäin myynnissä vuosimallin 2002 Nissan Micra, jolla oli ajettu 185 000 kilometriä. Jos minulla olisi vaikka 18-vuotias ajokortti-ikäinen tytär, en epäröisi ostaa hänelle tällaista autoa 1500 eurolla, Multisilta sanoo.
Luota perustekniikkaan
Tuore
katsastus on yksi mittari auton kuntoon. Silloin auto on läpäissyt
tarvittavat päästötestit. Hyvät päästöarvot kertovat paitsi auton
riittävästä ympäristökelpoisuudesta myös moottorin kohtuullisesta
kunnosta. Eikä katsastuksesta mene läpi myöskään auto, jonka alustan
nivelissä ja raidetangon päissä on liikaa väljää.Autokorjaamoyrittäjä Joni Hautanen vantaalaisesta Mekonomen Autohuolto Airportista neuvoo turvautumaan mahdollisimman tavallisiin autoihin.
Tämän
vuosimallin 2001 Nissan Almeran 220 000 kilometrin mittarilukema ei
karmaise, kun hinta on 1200 euroa. Mutta luistavan kytkimen korjaukseen
pitäisi varata noin 700 euroa.
Vuosimallin
1988 Honda Civicin mittarissa on vain 114 900 km ja katsastusleima
voimassa syyskuun loppuun. Jos huoltohistoria on kunnossa, tällä autolla
todennäköisesti pärjää pitkälle syksyyn. Aviapoliksen Autokeskus
Vantaalla pyytää siitä 1200 euroa.
Epävarman ostajan kannattaa ottaa mukaan auton etsintään jokin oikeasti asioista perillä oleva kokeneempi autoihminen. Ja jos sellaista ei lähipiirissä ole, voi auton viedä katsottavaksi joko läheisen katsastusaseman kuntotestiin tai autokorjaamolle. A-katsastuksen Autotohtori muun muassa veloittaa kuntotarkastuksesta ilman katsastusta 89 euroa.
Kuulostele ääniä
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen lähtisi etsimään kesäautoa samoilla kriteereillä kuin mitä tahansa muutakin autoa.- Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto on kyseessä, sitä enemmän kasvaa vikariski. Uudemmissa autoissa on myös nykyaikaista turvatekniikkaa. 1000-1500 eurollakin voi löytää jopa alle satatuhatta kilometriä ajetun pelin, kun vain jaksaa etsiä. Jo tämänkin hintaluokan tuoreemmista autoista voi löytyä jopa ABS-jarrut ja 2000 euron autosta jopa ajonvakautusjärjestelmä.
Artikkeli jatkuu ilmoituksen jälkeen
Halvan
auton etsijän kannattaa panostaa tuoreuteen ja vähiin kilometreihin.
Astrum Salon liikkeessä oli tarjolla 135 000 kilometriä ajettu Fiat
Punto hintaan 1 690 euroa. Suhteellisen vähät kilometrit nostavat
hintaa, vaikka auto oli 2002-mallinen.
Ranskalainen
pikkuauto ei välttämättä ole "pommi", jos se on tuore ja mittarilukema
kohtuullinen. Renault Modus on vuosimallia 2005 ja mittarilukema 149 000
km. Hinta vain 750 euroa, mutta kuopiolaisen Automyynti Ahonen &
Rosberg Oy:n ilmoituksessa ei ole mainintaa huolloista tai
katsastuksesta.
Koeajolla autolla kannattaa lähteä useita kertoja liikkeelle. Jos kytkin ravistaa kovasti tai ottaa kiinni vasta kytkinpolkimen ollessa aivan ylhäällä, voi edessä olla hintava remontti.
Myyjältä kannattaa selvittää myös se, milloin moottorin jakohihna on vaihdettu. Jos se menee poikki ja rikkoo koko moottorin, voi edessä olla vähintään toiset 1000 euroa maksava remontti.
Koeajolenkillä Vesalainen neuvoo ajamaan autolla pienten kuoppien ja kaivonkansien yli.
- Alustan kolinat ja lonksahdukset voivat viestiä pallonivelien ja raidetangon päiden väljyydestä, joiden korjaaminen ei välttämättä tule kalliiksi. Äänen lähde ja korjauskustannus on kuitenkin syytä selvittää ennen ostopäätöstä.
Leveä rengas kuluu vauhdilla
Varsinkin nuoret miehet ensiautoa ostaessaan suosivat tehokkaita ja takavetoisia autoja, ja panostavat mieluusti näyttäviin vanteisiin ja hintaviin "poppikonesiin".
Tämä
Ford Kan on 1997, mutta vain 96 000 kilometriä ajettuun autoon on tehty
viimeksi huolto 92 000 kilometrissä ja auto on myynnissä 1290 eurolla
uusiakin Fordeja myyvässä Vauhti-Vaunussa Mikkelissä.
Autokauppiaiden
mukaan 300 000 kilometriä ajetustakin Toyota Corollasta voi saada hyvän
käyttöauton, jos huollot on tehty ajallaan. Hämeenlinnan Auto
Tawastiassa oli 99-mallinen Corolla 1,6 XLi:llä, ajettu 272 000
kilometriä, mutta huoltokirja on ainakin tallella.
Vinkkejä kesäauton ostoon
* Tarkista huoltokirja ja katsastuksen voimassaolo* Jos mahdollista, ota mukaan kokeneempi autonostaja tai vie auto kuntotarkastukseen
* Tarkista omistushistoria, sen selvität Trafin nettisivuilla 4 eurolla
* Varaa koeajoon ainakin 0,5 tuntia, kuulostele ääniä ja kokeile ravistaako kytkin
* Selvitä, milloin jakohihna on vaihdettu
* Suosi perustekniikkaan perustuvia, manuaalivaihteisia, turbottomalla bensamoottorilla varustettuja perheautoja , sellaisia ovat esim. Honda Civic, Nissan Almera, Opel Astra, Toyota Corolla ja Volkswagen Golf.
Vähän
eli 116 000 kilometriä ajettu Seat Cordoba Stella 1,4 löytyy 1900
eurolla. Autossa on vetokoukku, kahdet renkaat ja huoltokirja. Myyjä
Pörhön Autoliike Kokkolassa.