maanantai 22. helmikuuta 2016

"Hjälp, min man vill inte ha sex med mig"

Jag är en kvinna på 45 år. Bor tillsammans med en man som är i samma ålder. Mitt problem är vårt sexliv eller snarare brist på sexliv. För mig är sexlivet oerhört viktigt, en slags bekräftelse på att vi älskar varandra, att vi trivs tillsammans och har det bra.
  

Vi har alltid haft olika behov och inställning till sex. Jag har alltid haft en frisinnad inställning medan han är mer traditionell. I början av vårt förhållande föreslog jag olika saker för att förnya och förlusta oss men han var inte pigg på det så jag har rättat in mig i ledet så att säga.
Blev även väldigt sur när han inte ville ha sex så ofta som jag ville. Kände mig dum och oattraktiv men tills slut vande jag mig. Nu kan jag nästan skratta åt det då vi åtminstone hade sex några gånger i veckan då, så det var ju inte alltför sällan som jag då tyckte.

"Alltid samma ställning, samma smekning"

Numera har vi sex kanske en gång per månad. Alltid samma ställning, samma smekning men överlag är det bra. Jag har genom åren oftast tagit initiativ men det är tungt att bli "nekad" så numera vågar jag knappt. Det blir en ond cirkel. Jag vill inte ta initiativ för risken att han ska neka mig, vill han så känns det som om han "ställer upp på mig". Har på olika sätt försökt att prata med honom om det. Han blir sur ibland och känner sig pressad kanske. Han har ont i kroppen, är trött osv.
Nu på sistone har han bara sagt att vi är olika, jag får acceptera det säger han. Jag känner mig ledsen, oattraktiv, gammal, ful. Jag vantrivs. Har försökt att förklara hur jag känner men han lyssnar nog inte för inget blir annorlunda.
Alla människor vill ju bli bekräftade men jag känner inte att jag blir sedd alls. Vi har ett bra förhållande annars, skrattar ihop, gör mycket roliga saker tillsammans, men detta sliter. Jag tror han tycker mycket om mig men kanske han numera bara ser mig som en kompis, en bästa vän.

"Jag tror han har lust fast kanske inte till mig"

Jag frågar om han älskar mig och det säger han att han gör. Visst tillfredsställer jag mig själv ofta men det ger mig inte så mycket. Jag vet att även han gör det, men han gör det sällan säger han själv, vilket jag inte tror riktigt på. Jag tror han har lust fast kanske inte till mig längre, åtminstone så känns det så. Vad ska jag göra?
Vill egentligen bara ragga upp någon som jag skulle kunna träffa då och då enbart för sex, utan känslor men har inte kommit dit. Inte av moraliska skäl då jag mår dåligt av avsaknad av sexliv utan mer på grund av feghet. Mår riktigt dåligt av detta och vet inte hur jag ska lösa det så att säga. Att överraska, klä mig sexigt, har provat allt. Han ser mig inte, tar inga initiativ.
/A

MANSPANELEN SVARAR:

Leif GW: Det du berättar låter allvarligt. Er relation har tydligen gått i stå och nu lever du ett liv som du inte kan förlika dig med medan han ju tycks ha gjort det. Är otrohet en lösning på dina problem? Möjligen dina men inte hans och era. Gör ett försök att prata allvar med honom och om det inte händer något så får du väl bryta upp och gå vidare. 

Robert: Raggar du upp någon för att bara ha sex så kommer det säkert känslor också. Och då håller inte det gamla förhållandet. Fortsätter du i samma gamla hjulspår så kommer det att spricka i alla fall. Således: byt karl så du kan leva ut.

Pigge: Lögner i ett förhållande är oftast inte bra. Men du har tre vägar att välja mellan om du inte tror att det går att få fart på honom. Acceptera situationen, ta ett snack och sök förståelse för att du har en större drift och vill ta dig en älskare. Eller prova utan hans vetskap. Att prova kan ju leda till lösningar och känns det fel i din mage så är det fel. 

FLER FRÅGOR TILL MANSPANELEN: