sunnuntai 12. kesäkuuta 2016

Vanhasta "Kusiaisesta" maksettiin yli 12 000 euroa

Lauantai 11.6.2016 klo 10.57
 
  
Pieni Fiat 600 oli 60-luvulla tuttu näky Suomen teillä. Pompannappi, Kusiainen ja mitä niitä lempinimiä olikaan.
Jo vuonna 1956 Kuussatanen näytti liki samalta kuin kymmenen vuotta myöhemmin.
Jo vuonna 1956 Kuussatanen näytti liki samalta kuin kymmenen vuotta myöhemmin.
Pieni auto, jossa oli pieni takamoottori ja johon joskus pakattiin isokin perhe.
Ennen kaikkea Kusiaisen vahvuutena oli sen hinta. Kusiainen oli halpa, siksipä olikin yllättävää nähdä luksushuutokaupan listoilla Monacossa. Eikä vain listoilla vaan pieni Kuussatanen huudettiin omaksi 12 000 eurolla.
Edessä istuttiin tällaisilla jakkaroilla.
Edessä istuttiin tällaisilla jakkaroilla.
Fiatissa oli nelisylinterinen 633 cm3:n mylly, joka tuotti vaatimattomat 13 hevosvoimaa.
Fiatissa oli nelisylinterinen 633 cm3:n mylly, joka tuotti vaatimattomat 13 hevosvoimaa.
Tiedetään, että monien arvoautojen hinnat nousevat iän myötä, mutta että Kusiainenkin...
Suomestakin voi vielä löytää joitakin 60-luvun Kuussatasia, kun selaa netti-ilmoituksia. Kalleimpien Suomessa myytävien Fiat 600:sten hinnat nousevat noin 4 000 euroon. Silloin kyseessä on alle 100 000 ajettu hyvin pidetty yksilö.
Monacon Kuussatanen oli kotoisin vuodelta 1956.
Autolla oli ollut vain kaksi omistajaa matkan varrella. Alun perin auto myytiin torinolaiselle Alessandro Bertolinille tammikuussa 1956. Bertolini ei hirveästi keräillyt kilometrejä autoonsa.
Auto myytiin keräilijälle vuonna 1984 ja mittarilukema on yhä 19 117 kilometriä.
Rekisterinumero 196539TO on yhä voimassa ja auto muutenkin alkuperäisessä kunnossa.
Maalipinta on alkuperäinen ja niin on myös kojelauta. Moottoritilassa on yhä alkuperäinen valmistusnumeron tarra ja mikä tietysti tärkeintä, autossa on yhä alkuperäinen 633 cm3 nelisylinterinen moottori, joka tuotti vaatimattomat 13 hevosvoimaa. Auton mitoista kertoo se, että akseliväli on vain kaksi metriä.
Fiat valmisti vuoteen 1969 mennessä peräti 2,7 miljoonaa Kuussatasta ja niin suosittu auto oli aika ajoin, että uutta autoa joutui odottamaan jopa vuoden päivät.
Ensiesittely Torinossa 50-luvun puolivälissä oli maailmanluokan tapahtuma.
Ensiesittely Torinossa 50-luvun puolivälissä oli maailmanluokan tapahtuma.
PENTTI J. RÖNKKÖ
KUVAT
COURTESY OF RM SOTHEBY´S

ILMOITUS